Webdesign

Een aantrekkelijke, toegankelijke en complete website doet wonderen voor je bedrijf. In welke branche je ook actief bent. Je website is immers vaak de eerste kennismaking van een (potentiële) klant met jouw bedrijf. Het is de digitale handdruk waarmee je je bezoeker begroet.

Het is daarom van belang dat je website is afgestemd op jouw bedrijf en mensen weet te interesseren voor je product of dienst. Maar hoe pak je dat aan, hoe regel je dat? Wel, daarmee betreden we mijn vakgebied webdesign en daar wil ik je dus graag bij helpen.

Wat maakt een website goed?

Webdesign is niet slechts het intikken van wat code en het plaatsen van een logo. Zeker niet. Webdesign is veel veelzijdiger. Het bestaat uit een divers palet aan onderdelen die samen een goede website vormen.

Allereerst het grafisch ontwerp en de gebruikte code, maar daarnaast natuurlijk ook de ‘usability’ (zoals een logische, intuïtieve navigatie), een goed leesbaar lettertype (dat bovendien past bij jouw bedrijf), de breedte van de tekstkolommen in relatie tot het aantal woorden per regel (voor een goede leesbaarheid), de manier waarop de website wordt weergegeven op de vele verschillende apparaten (van smartphone tot ouderwetse desktop), de aantrekkelijkheid voor Google, enzovoorts, enzovoorts.

Te veel om op te noemen dus. In elk geval op deze plek. Maar ik vertel je er graag meer over in een persoonlijk contact, want het zijn stuk voor stuk enorm interessante aspecten. Die voor jou als mogelijke klant bovendien van doorslaggevend belang zijn, en daar draait het uiteindelijk natuurlijk om.

WordPress

Voor de websites die ik ontwerp en bouw, gebruik ik de laatste jaren bijna uitsluitend het CMS (content management systeem) WordPress. Mijn klanten vragen erom, het is een buitengewoon veelzijdig platform, het is prettig eenvoudig in gebruik, altijd up-to-date (belangrijk voor de veiligheid) en tot slot zijn er letterlijk duizenden andere partijen die er onderdelen voor ontwikkelen (de zogenaamde plugins). Hierdoor kun je betrekkelijk snel en eenvoudig allerlei extra functionaliteiten in je website hangen, wat natuurlijk geen website-eigenaar tegen de borst zal stuiten.

Wat kost zo’n website nou eigenlijk?

Ja, dat vragen mensen me vaak. En per definitie geef ik daar eigenlijk nooit onmiddellijk (of zonder tegenvragen) antwoord op. Hoe graag ik ook zou willen. Want er is simpelweg geen eenduidig antwoord te geven op een dergelijke, algemeen gestelde vraag. Net zoals je niet kunt zeggen hoe duur ‘een auto’ is. Dat hangt immers van de auto af. Een simpel blikken doosje met vier wielen eronder zal goedkoper zijn dan een geavanceerd bakbeest met ongekende krachten onder de motorkap. En zo zit het ook met websites.

Maatwerk versus een bestaande template

Eén ding is echter duidelijk: een website kost geld. En het hangt af van het type website hoeveel precies. Maatwerk kost vanzelfsprekend meer dan een (gratis) template van WordPress waaraan je met wat aanpassingen (bijvoorbeeld aan kleurenpalet en lettertype) een eigen draai geeft. Wat trouwens ook een heel fraai en functioneel eindresultaat kan opleveren, daarover geen twijfel. Maatwerk is kortom niet altijd nodig, zelfs niet om het maatwerk te laten lijken.

Contact

Ik laat je graag wat opties en templates zien, zodat je een beeld krijgt van alle mogelijkheden die er zijn. Neem daarvoor (vrijblijvend) contact met me op, want ik vind het altijd leuk om over dit onderwerp te praten en mee te denken. Ook kun je natuurlijk alvast een kijkje nemen in mijn portfolio. Graag tot binnenkort!