Of we het nu leuk vinden of niet, we moeten allemaal mee in de vaart der volkeren. Zeker als je ondernemer bent. Voor je bedrijfssoftware betekent dit dat je periodiek moet upgraden naar een nieuwe versie. Om verschillende redenen, die we hieronder aan bod laten komen.
Bij het actueel houden van software vervloeien vaak twee termen met elkaar: updates en upgrades. Het verschil is echter aanzienlijk.
Verschil tussen updates en upgrades
Bij een update blijft de oorspronkelijke applicatie intact, maar worden waar nodig kleine fouten in de software bijgewerkt. De gebruikerservaring blijft daarbij grotendeels hetzelfde. Een update kun je dus (oneerbiedig gezegd) zien als lapmiddel. Een upgrade daarentegen, is veel ingrijpender. De software wordt vanaf de basis opnieuw geïnstalleerd en vaak worden er wijzigingen in functionaliteit en gebruikersinterface doorgevoerd. Bij een upgrade verandert het versienummer van bijvoorbeeld 1.0 naar 2.0, bij een update van 1.0 naar 1.1.
Redenen om (nog) niet te upgraden
Het is aan te raden om updates altijd door te voeren, het liefst zo snel mogelijk nadat ze beschikbaar zijn gesteld. Vaak betekenen ze immers een stap voorwaarts in stabiliteit en veiligheid, terwijl de implementatie snel en simpel is. Een upgrade echter, zullen bedrijven meestal niet vanzelfsprekend en onmiddellijk doorvoeren. Daarvoor zijn verschillende redenen te bedenken:
- Tevredenheid over de huidige versie, die draait namelijk goed en stabiel.
- De nieuwe versie vereist hardware die je (nog) niet in huis hebt.
- Er is tijdelijk onvoldoende geld in kas om de upgrade te kunnen bekostigen.
- De upgrade heeft een nieuwe gebruikersinterface en medewerkers zullen die zich eerst eigen moeten maken, terwijl daar op het moment geen tijd voor is.
Stuk voor stuk legitieme redenen om een upgrade uit te stellen. Zolang van uitstel maar geen afstel komt. Want tegelijkertijd zijn er meer dan genoeg redenen te noemen om beschikbare upgrades juist wel door te voeren.
Redenen om juist wél te upgraden
Hoe langer een softwarepakket op de markt is – én hoe populairder het is – des te groter de veiligheidsrisico’s zijn. Hackers vissen immers het liefst in een zo groot mogelijke vijver, want daarin heb je nu eenmaal de grootste kans om ook iets te vangen. Daarbij zullen ze altijd eerst de bekende en meest gangbare trucjes uitproberen. En precies op dat punt maken upgrades het verschil. Bij recente versies van software zijn de bekende veiligheidslekken immers afgedicht en vangen de meeste hackers bot. Zorg er daarom voor regelmatig te upgraden, zeker als je populaire software draait.
Beveiligingsissues veroorzaken oponthoud en dus verlies van productiviteit. Het oplossen van problemen kost immers meer dan eens downtime, die voorkomen had kunnen worden door een tijdige upgrade naar een recentere versie. Daarnaast wordt software door een upgrade vaak functioneler, efficiënter en gestroomlijnder, waardoor het werk sneller gaat en er bovendien een kleinere kans is dat medewerkers een beroep zullen doen op de support van je ICT-afdeling of ICT-partner. Zo vormen periodieke upgrades niet slechts een kostenpost, maar kunnen ze je indirect ook zomaar een flinke besparing opleveren.
Werken met bijgewerkte software, voorzien van de nieuwste functionaliteiten en gemakken, geeft mensen een fijn, actueel en energiek gevoel. Terwijl verouderde software, met alle ongemakken en bugs van dien, maar al te gemakkelijk kan leiden tot ontevredenheid, frustratie en stress. Zo snijdt het mes van een goed upgradebeleid aan meerdere kanten en kunnen frequente upgrades naar recente software zelfs bijdragen tot een gezonde dosis enthousiasme, motivatie en betrokkenheid bij je medewerkers.
Wel of niet upgraden?
Recent onderzoek van Skype geeft een aardig inzicht in de overwegingen die de uiteindelijke keuze bepalen.
- Betere beveiliging tegen virussen en hackers (76%)
- Het reduceren van de kans op bugs en vastlopers (67%)
- Upgrades zijn vaak gratis (52%)
- Ik wil gebruikmaken van nieuw toegevoegde functionaliteiten (47%)
- Ik ben bang dat de upgrade de veiligheid van mijn systeem aantast (45%)
- De implementatie vergt teveel tijd (27%)
- Het is me niet duidelijk wat de upgrade inhoudt of doet (26%)
- De upgrade biedt me geen duidelijk voordeel (25%)
- Upgrades maken mijn systeem trager (20%)
- Nieuwe versies zitten vol bugs en veroorzaken vaak vastlopers (18%)
Praktische tips
Tot slot de praktische kant van de zaak. Waar moet je op letten als je besluit een programma te gaan upgraden? Wat moet je eerst regelen voordat je aan de slag kunt? Een vijftal tips:
- Het is slim om vooraf een back-up te maken van het gehele systeem. Het liefst een complete image, die je snel kunt terugzetten mocht er iets misgaan bij het upgraden. Zo voorkom je langdurige downtime bij calamiteiten.
- Let erop dat je hardware de nieuwe versie van de software aankan. Duik in de specificaties van zowel je apparatuur als de upgrade voordat je overgaat tot daadwerkelijke installatie.
- Doe je een upgrade van het besturingssysteem, check dan eerst of je belangrijkste applicaties ook onder het nieuwe besturingssysteem kunnen draaien.
- Zorg ervoor dat je (wederom wanneer je het besturingssysteem gaat upgraden) alle installatiecd’s en licentiecodes van je bedrijfsapplicaties bij de hand hebt. Die zul je immers opnieuw moeten installeren op het vernieuwde besturingssysteem.
- Wacht na de lancering van een grote upgrade zo’n 6 tot 12 maanden met het installeren ervan. Het liefst tot er een eerste servicepack is verschenen. Zo voorkom je dat je te maken krijgt met allerhande bugs en onvolkomenheden die tijdens de testfase van de software nog niet boven waren komen drijven.
- Oorspronkelijk geschreven voor MKB Servicedesk (2012)
- Auteur: Henk Jansen